Věcí, které mají vliv na úspěšnost jednotlivých podnikatelů je obrovská spousta. A mix těchto faktorů vytváří nekonečné množství různých variant a možností. To dělá v dlouhodobém horizontu právě ten rozdíl, který nemusí být na první pohled vidět. Na povrchu to vypadá, že všichni dělají nebo prodávají to samé. V zákulisí se ale odehrávají velmi zajímavé procesy, které z podnikání právě dělají tu vzrušující hru, která nás baví.
Jedna z možností, které se nabízí, když chceme uspět v konkurenčním prostředí je, odlišit se. Něčím inovativním, jiným přístupem, nebo chytrou-promyšlenou kombinací.
V době, kdy jsem prodával ledovou tříšť a začínal jezdit po poutích, jsem tuhle problematiku řešil hned od prvních dnů. Mezi pouťaři bylo nepsané pravidlo, že ti, co prodávají stejný sortiment (tříšť, cukrovou vatu, cukrovinky) budou prodávat za stejné ceny. Aby se předešlo konfliktům. Jako nováček jsem rozhodně neměl chuť provokovat. Takže jsem vymýšlel, co bych mohl udělat jinak. Zanedlouho jsem vyrazil do světa s příchutí cola.
Potom přišel objev, že když ji smíchám půl na půl s citronovou, vznikne chuťově i vizuálně zajímavá kombinace. A tak vznikla příchuť s názvem MRAMOR.
Lidé, kterým se to líbilo, chodili kupovat ke mně.
O několik sezon později jsem začal prodávat hračky. A spolu s nimi i ledovou tříšť. Tato sestava byla velmi atraktivní pro děti. A to zaujalo některé pořadatele, kteří mi nabídli účast na Dětských dnech. A já si uvědomil, že jsem vlastně vytvořil unikátní kombinaci. Protože v té době se prodejci rozdělovali výhradně na prodejce občerstvení a zbožíčkáře.
Chytrým způsobem se odlišit, je hodně zajímavá a účinná strategie. A ti, kteří mají kreativního ducha, si tady opravdu vyhrají.
Každý nováček, který vstupuje do hry, tam způsobí nějakou změnu. Na tom samozřejmě není nic špatného. Všichni jsme jednou začínali a taky jsme vody více či méně rozvířili. Ale mnohokrát jsem viděl, jak se noví obchodníci vtrhli na trh s jedinou myšlenkou.
„Budu levnější než ostatní a budu to dělat ve velkém objemu, protože mi lidi utrhnou ruce, jak budu levný!“
Nemám teď na mysli velké firmy, které soupeří o podíly na trhu. Mluvím o případech ze světa, ve kterém se sám pohybuji. Malé obchody, prodejní stánky a e-shopy. Někteří noví prodejci přicházejí na trh s jedinou strategií. Podívají se, co se dobře prodává, a pak zamýšlejí být levnější než konkurence. Nižší cena vychází v drtivé většině případů z toho, že si frajeři sníží marži. Řeknou si, že jim to stačí. Hlavně, že prodávají a drtí konkurenci.
To, že marže musí uživit celý jejich obchodní mechanismus i je samotné, si uvědomí až později. A někdy až příliš pozdě. Často takovíto divočáci nevydrží ani jednu sezonu. To je ovšem dobrá zpráva pro ty, kteří nepodlehli krátkozrakým strategiím a poctivě budují svůj obchod s dlouhodobě udržitelným výhledem.
Tohle je další dobrá možnost, jak se odlišit od konkurence. Vymyslet si vlastní (ale dobře promyšlenou) cenovou strategii a cenové války přenechat jiným.
Nejrůznější obavy v rámci konkurenčního prostředí řeší samozřejmě nejen nově příchozí, ale i ostřílení harcovníci.Ti můžou mít někdy těžkou hlavu třeba z toho, že se objeví nějaký opravdu schopný dravec. Někdo, kdo třeba umí šikovně využívat různé moderní nástroje, umí počítat a má opravdu strašidelný tah na bránu. Zkušený harcovník sice může mít zkažený den, když někoho takového zmerčí, ale podléhat panice ještě zdaleka nemusí. Má totiž v rukávu léta zkušeností z konkrétní branže. Všechny úspěchy i nezdary, zdolané překážky, změny, trendy. Co fungovalo a co ne. Jak reagovali zákazníci.
Pokud dělal svoji práci dobře, má vybudovanou klientelu a lidé si jeho jméno spojí s konkrétním sortimentem nebo službou. A to je sakra dobrá konkurenční výhoda. I kdyby nový konkurent byl opravdu schopný a navíc měl k dispozici i slušný kapitál, léta konkrétních zkušeností z praxe si prostě nekoupí.
V motivační literatuře se asi dočtete něco jiného. Ale já mám teď na mysli každodenní realitu. Obslouží vás v každém obchodě super sympatická a ochotná prodavačka nebo prodavač? Mají zakoupené potraviny vždycky stejnou kvalitu? Je všechno, co se uvádí v reklamách, pravda ? Nepoškodí vás obchodní zástupce tím, že vám sice nelže, ale neřekne vám všechno ?
Udržet si dlouhodobě solidní standard není snadné. Ale je to hlavně o přístupu. Takže i tady vzniká velký prostor pro odlišení se od ostatních. Jestli můžu opravdu něco doporučit, pak je to vstřícný způsob komunikace. Jak se říká:
„Úsměv nic nestojí.“
Co z vás vyzařuje při osobním kontaktu, nebo to, jak se vyjadřujete v e-mailové komunikaci, o vás hodně napoví. Svou roli hraje i to, že třeba na takový mail s dotazem vůbec odpovíte (ani tohle nebývá samozřejmostí).
Těch střípků, které můžou vytvářet rozdíl, je fakt hodně a v dlouhodobém horizontu se to všechno sčítá. A ve světě drobných byznysů, které mají k nějakému monopolu hodně daleko, se počítá každý bod navíc. Šikovný podnikatel, který se kromě své pozice umí vžít i do situace zákazníka, má pak nejedno eso v rukávu.
Uvedl jsem jen několik příkladů z mnoha. Všechny ale mají stejnou pointu.
Co děláte, je jedna věc, ale zásadní je, jak to děláte.
Takže pokud máte svoji činnost vymyšlenou, nebo už ji provozujete, tak s chutí do toho! A když vás někdy přepadnou chmurné myšlenky, že jste jenom jedni z mnoha? Pak si vzpomeňte, že existují stovky možností, jak se to dá dělat. Vymýšlení kreativních možností je zábavné a udrží vás v pohybu.
A ještě jedna věc na závěr. Neustálý vývoj je jedna z nejsilnějších konkurenčních výhod. Ať se vám daří!
Tomáš Davidík www.tomasdavidik.cz
Má svůj lifestylový byznys a svým čtenářům je průvodcem na cestě k tomu, aby už nikdy nepotřebovali zaměstnání. Autor eBooku zdarma: Jak zkrotit podnikatelské strašáky
Pravda je, že asi není třeba se konkurence úplně obávat, ale je dobře ji poznat a snažit se tak trochu i proniknout do jejich strategie. No a potom uz být prostě vždycky krok napřed. Já se snažím řídit podle těchto rad. No a to je další věc, vzdělávat se a nezakrnět na místě.
Pokud by jste chtěli rozjet e-shop, tak si hlavně nechte poradit od zkušenějších. Já jsem si pořídila internetový prodej s oblečením . Začátky mého e-shopu byly velmi těžké. Na webových stránkách tady , jsem našla vše, co by mi pomohlo k rozjezdu mého podnikání. Mohu říci, že rok můj e-shop funguje podle mých představ a bez problémů.