Jak vytvořit čtivý eBook?

jak-na-ebook

Záleží Vám na tom, aby se Vašim čtenářům eBook dobře četl? Chcete, aby ho čtenář  dočetl až do konce? Přemýšleli jste o tom, proč je tak důležité, aby lidé došli až na závěr Vašeho eBooku?

Když totiž čtenář dojde až na konec eBooku, máte mnohem větší pravděpodobnost, že se stane i Vaším zákazníkem. Získá totiž nejen hodnotný obsah, ale také dojde k výzvě k akci, která se umisťuje (především) na konec eBooku.

Co můžete udělat, abyste mu čtení ulehčili?

a) Vhodně kombinujte barvy

Příliš barevných kombinací může způsobit, že na čtenáře eBook bude působit neprofesionálně, „odfláknutě“, nesladěně a nebude mu jeho čtení příjemné. Pokud si s barvami nevíte rady, použít můžete např. tento nástroj nebo udělat to nejjednodušší, a to psát černý text na bílé pozadí.

b) Přemýšlejte nad barvou pozadí

Špatná volba barev na pozadí eBooku nadělá více škody než užitku. Křiklavé barvy po chvilce čtení budou přímo „bít“ do očí a pravděpodobně dojde k tomu, že ho čtenář nedočte do konce. Pokud si nevíte rady a nejste si jistí, nechte své pozadí eBooku bílé.

Kdysi mi přišel na úpravu jeden eBook se zeleným pozadím a modrým písmem. První dojem? Šok! Nikdo není dokonalý a neumí všechno, ani já ne, nejsem designer a nikdy jsem se za něj nevydávala. Některým věcem je ale prostě dobré se vyhnout (i když Vám design neříká absolutně nic).

c) Zvolte vhodnou barva písma (černá = zn. ideál?)

Stejně jako volba barvy eBooku je důležitá i vhodně zvolená barva pro písmo. Co to píšu o té černé? Jiná není možná? Samozřejmě, že je! Můžete si nastavit, jakou chcete Vy. Dávejte ovšem pozor, aby se text a nadpisy dobře četly. A podle pravidla méně je více nekombinujte příliš barev písma.

Méně je někdy více…

Když budete mít nadpisy pěti různými barvami, nebude to úplně nejlepší vizitka. Pokud si nejste barvami jistí, poproste někoho známého, ať se na eBook podívá a řekne Vám, jak na něj působí. Přeci jen sami své „dílko“ vidíme trošku jinak. 🙂

d) Šetřete s ozdobnými písmy

Ozdobná písma jsou krásná, působí záhadně, ale pozor! Jejich prvním problémem je, že ne všechna umí písmena s háčky a čárkami, takže pak např. ě, ř, ů a další můžete mít úplně jiným stylem než „ozdobným“. Dalším důvodem, proč s nimi doporučuji šetřit, často nejlépe nepoužívat vůbec, je ten, že se špatně čtou.

Něco jiného je mít tímto písmem jeden řádek nebo nadpis, ale v momentě, kdy jím napíšete odstavec nebo nedej bože celou stránku, čtenář ji možná ani nedočte. Mějte na paměti, že Vy text znáte a čte se Vám tedy mnohem lépe než někomu, kdo jej vidí poprvé.

Ruku na srdce…, chtěli byste číst toto? Já tedy ne! A proto toto ozdobné písmo nenajdete ani v PDF. Strategická cesta (při tvorbě eBooku) :). Vždy, když budete používat ozdobné písmo, vzpomeňte si na tento obrázek a šetřete s ním.

Jednou se mi dostal do ruky dokument nejmenované restaurace, napsaný ozdobným písmem (neumělo háčky a čárky), takže text vypadal podobně jako ten, který vidíte zde.

První mojí reakcí bylo zděšení, pak jsem se snažila něco přečíst, ale vzdala jsem to tak po prvním odstavci a věřím, že jsem nebyla jediná. Co si pak pomyslí ti, co text čtou, a jaká je to vizitka v tomto případě oné restaurace?

Použití ozdobných písem zde tolik zmiňuji také proto, že se tento problém netýká pouze eBooků, ale i jiných dokumentů ve Wordu nebo obrázků s citáty běžícími po internetu. Krásný citát, kde „vyčuhuje“ třeba pět písmen. Velká škoda :(.

Podívejte se na obrázek a řekněte si sami, co se Vám čte lépe a lépe na Vás působí?

Na co se naopak při tvorbě eBooků často zapomíná?

Už víme, jak můžeme čtení eBooku lidem usnadnit. Nyní se podíváme na to, na co se při tvorbě eBooku často zapomíná. Věřte, že tu nepíšu něco, co jsem si vycucala z prstu, ale jsou to poznatky, které jsem shromáždila díky eBookům, které mi chodí na úpravy.

a) Chybí výzva k akci

Bod, který považuji za nejdůležitější a zároveň vidím, že je často opomíjený. Co tím myslím? Na konec dokumentu umístěte výzvu, která bude odkazovat na Váš další produkt, stránky, článek,… Usnadníte tak potenciálním zákazníkům jejich rozhodování a hledání. Např. Pokračujte ve studiu, získejte další informace, atd. Tuto výzvu pak můžete umístit do viditelného odkazu, obrázku nebo vytvořeného tlačítka.

Prima, že poděkujete za přečtení, napíšete, že Vám má čtenář poslat zpětnou vazbu na e-mail nebo mu nabídnete pomoc na mailu, ale upřímně… Kolik lidí na toto reaguje? Jeden z deseti, dvaceti, padesáti? V případě, že reaguje, super! Můžete s ním udržovat kontakt, ale mnohem více se mi osvědčilo (i u mých klientů), když na konci čtenáři jejich eBooků měli odkaz na další produkt (nebo něco jiného, např. co jsem zmiňovala).

Neříkám tím, že najednou Vaše prodeje vzrostou o 100%, ale proč této možnosti nevyužít? Nemusíte ani nutně odkazovat na další produkt, ale třeba i na některý z Vašich článků, který chcete, aby si lidé přečetli, nebo výzvu k přidání se do skupiny na Facebook, možností je spousta.

Na druhou stranu, možností je spousta, ale všeho s mírou. V momentě, kdy dáte čtenáři dvacet možností s tím, co může udělat, pravděpodobně bude tak zmatený, že neudělá nic.

Jak může taková výzva tedy vypadat?

b) Nejsou předdefinované nadpisy ani text

V momentě, kdy si každý nadpis nastavujete v textu a písmo upravujete také samostatně, může pak dojít k tomu, že na některých stránkách bude mít písmo třeba jiné zarovnání nebo řádkování. To samé platí i o nadpisech, akorát u nadpisů se ještě připravujete o výhodu vložení automatického obsahu, který pak slouží jako odkaz na jednotlivé kapitoly Vašeho eBooku.

Nenastavíte-li si totiž nadpisy, automatický obsah nevložíte, protože Word nemá „kde vzít“ informace o tom, na jaké stránce se který nadpis nachází. Můžete pak obsah psát ručně, ale bude Vás to stát čas navíc, a kdybyste z obsahu chtěli udělat obsah propojený odkazy, museli byste si každý řádek nastavovat zvlášť. A v momentě, kdy uděláte v dokumentu změny a nadpis se posune na jinou stránku, už Vám nebude souhlasit číslování.

c) Nejsou zmenšené obrázky v eBooku

Obzvlášť, když do eBooku vkládáme fotky z fotoaparátu, kdy jedna má 5 MB a vložíme jich třeba 10, bude mít pak eBook ohromné rozměry.

Podívali jsme se na to, čemu se při tvorbě eBooku vyhnout i na to, na co nezapomenout.

Pokud to se svou tvorbou eBooku myslíte opravdu vážně a chcete, aby čtenář Váš eBook dočetl až do konce, podívejte se ještě na můj eBook, kde najdete další užitečné informace včetně videonávodů a textových návodů.

erika_portrety-13-oriznuto3Erika Čákorová www.erikacakorova.cz

Miluje práci s Wordem a ten nespočet možností, které nabízí. Pomáhá lidem k tomu, aby i pro ně práce s ním byla radostí tak, jako dnes pro ni.

Autorka online kurzu EBOOK VE WORDU

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů