INFORMACE PRO LEKTORY

NEJDŮLEŽITĚJŠÍ NA ZAČÁTEK: Jsme projekt pro podnikatele! V našich předmětech se zaměřujeme na praktické záležitosti kolem podnikání. Proto lektorství není vhodné pro ty, kteří se zabývají zdravou stravou, cvičením, dětmi apod. Ne z důvodu, že byste v tom nebyli dobří, určitě jste a máte co naučit, ale tato škola má jasné zaměření na podnikatelské dovednosti a věci, které podnikatel využije a posunou ho dál. Pokud si nejste jisti, zda váš obor nebo nabídka jsou pro školu využitelné, klidně nám napište (napis@veronikamasinova.cz) skola@ruzenanekudova.cz a probereme to. Díky. 

Tahle stránka je pro vás v tuto chvíli asi nejdůležitější. Vaše dotazy, nápady a připomínky jsou vítány :-). Malé vysvětlení - lektorům (i těm budoucím) tykám.

Podstata naší vzájemné spolupráce je velmi jednoduchá. Na jedné straně je zde vytvořena Virtuální škola podnikatelské samostatnosti, tedy internetový prostor. Na straně druhé si v rámci tohoto prostoru (Školy) vy vytvoříte svůj výukový předmět, který se prodává - studenti si ho kupují. Kolik předmětů, jaké konkrétně, v jakém rozsahu a za jakou cenu, je plně na vás. Více info následuje...

Na začátek několik obecných informací: 

  1. Každý Předmět projde mojí vstupní kontrolou, budu vědět, že je kvalitně zpracovaný, nabízí relevantní obsah a má skutečnou hodnotu. Tak budu za ním plně stát, i když jsem ho přímo netvořila. Touto fází se zabývám velmi důkladně a hluboce, potvrdí všichni lektoři, kteří své předměty již mají. 
  2.  

  3. Důvod, proč toto mj. zmiňuji je i ten, že KAŽDÝ předmět má rovnocenné postavení. Jsou si rovny ve kvalitě a hodnotě, kterou nabízejí. To je důležité pro porozumění následné prodejnosti.
  4.  

  5. Dostaly se ke mně "obavy", co když se ten který předmět nebude prodávat? Upřímně, je možné, že budou předměty, o které bude vyšší zájem. To je normální. Neznamená to, že ty druhé jsou horší (viz Vstupní kontrola). Za sebe nepředpokládám, že by nějaký předmět byl neprodejný nebo bez zájmu. Cílová skupina je velká (začínající a mnozí samostatní podnikatelé) a nelze žádným způsobem ovlivnit, koho ke škole přivedeme a jaké předměty si nakonec zvolí. Každý je jiný, na jiné úrovni a bude řešit jiné problémy. Tedy znovu - ano, je možné, že některé předměty budou více prodejné a ano, nepředpokládám, že by se některé neprodávaly. Pokud by k tomu přece jen došlo, je to o komunikaci a hledání řešení. 
  6.  

  7. Z toho už asi vyplynulo, že se předměty budou prodávat jednotlivě
  8.  

  9. Cenu předmětu si určujete vy, vy sami si kurz (předmět) naceníte. Stejně tak je plně ve vaší režii rozsah předmětu. Já budu chtít vědět, do jaké sekce, pro jakou úroveň podnikání bude určen (Chci začít, Podnikatel začátečník, Podnikatel profík, Specializace). Na tuto cílovou skupinu budete také při tvorbě předmětu myslet a pro ně ho tvořit. 
  10.  

  11. Odměna za dodaný předmět. Zatím z toho, co mám a jak to vidím i já sama, je nejlepším řešením možnost, kterou mi poradila Růža a jsem ráda, je to prý běžná praxe a hlavně je to motivační a zajímavé pro všechny zúčastněné. Souhlasím. Abych ji doplnila do úplného konkrétna, z každého prodeje bych si nechávala 25% a 75% bych vám vyplácela. Bavíme se o cenách bez DPH. 
  12.  

  13. Naši vzájemnou spolupráci stvrdíme Komisionářskou smlouvou, která vám zaručuje, že peníze z prodeje vašeho předmětu jsou vaše a budou poníženy pouze o dohodnutou provizi 25% bez DPH. Vyúčtování bude prováděno 1x měsíčně, pokud nebude domluveno jinak. Smlouva byla zkontrolována kolegyní právničkou Monikou Bakešovou a je v pořádku :-).
  14.  

  15.  Předměty mají jasnou strukturu, kostru i rozsah (viz níže). 
  16.  

  17. Je možné  ze svého tématu a oboru vytvořit jeden předmět třeba za menší peníz, kde vás budou moct studenti poznat a pokračovat do hloubky v tom samém oboru v dalším předmětu. Zkrátka, dá se s tím pracovat a je to na vás. 
  18.  

  19. Opakuji to asi dokola, ale musím to říct znovu. JSEM NADŠENÁ. Cítím potenciál celého projektu. Vnímám jeho velikou hodnotu. Nejen v tom, co nabízí a dává ven, ale i v naší vzájemné spolupráci, která je jednoznačně unikátní a nemá obdoby.

 

Kdybyste mohli vidět do mé hlavy a mého srdce, nalezli byste nádhernou vizi, obraz této Školy. Dal by se vyjádřit slovy jako láska, radost, komunita, vzdělávání, podpora, vášeň, navždy, naděje, růst. Miluji tohle dílo.

VIZE ŠKOLY

5 ZÁSAD VÝUKOVÝCH PŘEDMĚTŮ

aneb co může student očekávat

Tohle je velmi důležité. Každý předmět musí tyto náležitosti - zásady - splňovat. Vytváříme předměty, které jim fakt k něčemu budou, žádné omáčky. Je potřeba k nim vymyslet domácí úkol a nějaký pracovní list nebo třeba jen tahák - shrnutí nejdůležitějšího z předmětu. 

  • 1

    CÍLENÍ NA PRAXI

    To je naprostý ZÁKLAD našich výukových předmětů. Jde o to, aby studenti rostli a posouvali své podnikání dál. Vynecháváme chytré řeči, neužitečné informace i nepodstatnou teorii. Místo toho učíme to, co se jim bude hodit, využijí to a přinese jim to užitek.

  • 3

    DOMÁCÍ ÚKOLY

    Zajišťují, že studenti neskončí jen u získání informací a naučené nezůstane jen v teoretické rovině. "Přinutí" je nabyté vědomosti také UDĚLAT.

  • 5

    PODPORA

    Každý z lektorů musí být PŘIPRAVEN své studenty podpořit a pomoct jim. Studenti vás mohou kontaktovat přímo z výukového předmětu, diskutovat s vámi pomocí komentářů, nebo si kdykoliv vyžádat vaši pomoc a radu, pokud by jim nebylo něco jasné.

  • 2

    PRACOVNÍ A NÁVODOVÉ LISTY

    Jsou nástroji, díky kterým budou studenti umět přesně a jasně zavést naučené do praxe. Táhnou je k tomu, aby nevstřebali jen informace, ale zavedli je KONKRÉTNĚ do toho svého podnikání.

  • 4

    VÝBĚR PREFEROVANÉHO ZPŮSOBU VÝUKY

    Většina předmětů je zpracovaných do videí - video výuky. Každé video je zároveň zpracováno do textového výkladu. Student si tak může zvolit pro něj příjemnější ZPŮSOB učení. Zkrátka myslíme na všechny - na ty, kteří se rádi učí pomocí videa, i na "nevideáky", kteří lépe vstřebávají učivo pomocí textu. Některé předměty jsou také v MP3 nahrávce pro poslech v autě, MHD, při vaření apod.


    Tohle je pro mě velmi důležité a zásadní. Vím, že je to dost práce dostat výukové video do textu, ale když pak uvidíte svůj předmět vytvořený (otestováno už mnoha lektory), tak najednou uvidíte v celé kráse ten přínos toho textu, vypadá to krásně, "nevideáci" slintají blahem :-D a předmět působí luxusně a plně a vysokou úrovní už od pohledu ;-).


    A naopak. Když máte text, video dodá vašemu předmětu švih, osloví i novější generaci, která už tak moc nečte a pokud máte předmět, kde není sledování videa stěžejní, převede se na mp3 a fakt to zase rozšiřuje klientelu, zájemce a způsob použití, resp. přijímání vašich informací, které chcete předat.

NYNÍ TROCHU VIZUALIZACE

Na hlavní stránce školy je vizualizace školy pomocí obrázku a nástřelové seznámení, o čem škola vlastně je a jaké prostory a k jakým účelům nabízí. Celkový přehled všech prostor školy je ZDE. 

Co se týče vlastních Vyučovacích předmětů, můžete si představu udělat ZDE. Takto vypadá grafika. 

Když si zájemce vybere předmět a klikne na něj, dostane se de facto na prodejní stránku. Na ní se zájemce dozví bližší informace o předmětu - co ho naučí, k čemu je dobrý, proč ho nutně potřebuje :-) apod. V případě zájmu ho odvede na stránku s objednávkou. Klasika. 

Bude to muset fungovat formou Členské sekce a přístupu.  Takže takhle nabídka a prodej. 

JAK TO BUDE VYPADAT UVNITŘ aneb Struktura předmětu

Celý výukový předmět se dá rozdělit do 3 hlavních částí, z nichž každá má dále svou vlastní strukturu a logiku.

  1. ÚVOD
  2. STŘED
  3. ZÁVĚR

Všechno, co píšu dál, můžete vidět a sledovat ve vzorovém předmětu, kde přesně vidíte, jak má být předmět vystavěn a jak bude vypadat i ten váš - jak ho máte vystavět a udělat. 

VZOROVÝ PŘEDMĚT ZDE >> 

1. ÚVOD

  • A

    Úvodní odstavec otvírající daný předmět

    Shoduje se v 99% s úvodním odstavcem na prodejní stránce (kterou k předmětu také vytvoříte, můžete si pro představu projít prodejní stránky lektorů >>. Je tam tedy hned v úvodu název předmětu a krátký odstavec.
  • B

    Představení se

    Následuje pasáž, ve které se představíte, co děláte, vedete odkazy na své weby a díla. Vedle je foto a kontaktní formulář přímo na vás jako lektora.
  • C

    Co se naučíte

    Pár bodů, o co vám jde, co chcete studenta naučit. Nemusí být v odrážkách, může být i souvislý text.
  • D

    Slovníček pojmů

    Co dodat? Prostě - slovníček pojmů :-).

2. STŘED - srdce samotného předmětu

  • A

    Video

    V každém předmětu bude video s jasnou strukturou. Začíná školním intrem, pak je živý vstup lektora (pozdravení studentů a tak) a následuje vlastní výuka.

Video výuka záleží od typu předmětu, jaký máte. Já pracovně rozděluji na "kecací" a "naučný".

  • Kecací předměty jsou ty, kde učíte obsahem, sdělujete informace, předáváte návody, rady, vhledy apod. U těchto předmětů video NENÍ STĚŽEJNÍ, ale vyžaduji ho pro videáky, tedy ty, kteří neradi čtou. Velkou devizou a hodnotou těchto videí je AUDIO výstup, kdy je převádím do mp3 a a student se učí pomocí poslechu. Vrací se pak k dodaným materiálům a DÚ.
  • Naučné jsou ty, kde vyloženě učíte, jak něco dělat. Viz vzorový předmět. Nebo předmět Youtube editor, Camtasia, Photoshop, tam je video STĚŽEJNÍ, musí být, student se učí primárně podle něj.

Video je pak u obou typů předmětů přepsané do textu - viz níže.

Jak to video má vypadat?

To zase záleží od typu předmětu.
A: Naučné ve většině případů volí sdílení obrazovky, kde se natáčí přesně to, co lektor dělá a ten to komentuje.
B: U kecacích si můžete vybrat ze 3 formátů:
           a) jen vy - zkrátka sedíte, stojíte a celý předmět odmluvíte, od-vyučujete. Při tom doporučuji se vžít do role lektora, představit si plnou třídu žáků a jim to říkat, je vyučovat. Dbejte na oblečení, hezké prostředí kolem vás a ženy na namalování se.
           b) prezentace - připravíte obrázkovou prezentaci, slidy, kterou okomentujete, namluvíte.
           c) kombinace obou výše zmíněných - tedy chvíli je tam živý lektor a chvíli prezentace. Tento způsob je velmi příjemný a živý.
Všechny 3 způsoby jsou OK, je na vás, který si vyberete.

DŮLEŽITÉ:  S videem vám ráda pomohu! Pokud máte nyní pocit, že nemůžete mít svůj předmět, protože tuto část technicky nedáte, pusťte své obavy. Můžete mi dodat jen obrázky prezentace a namluvené nahrávky a já vám to "slepím" v jeden celek. Všechny jednotlivé dílky vaší video výuky vám poslepuji do jednoho celku, není problém dodat jen dílčí elementy a to určitě zvládnete. 

  1. Video - vezměte mobil a natočte se - živý vstup, výuka, u které chcete být vidět. Ustřihnu začátek, konec, upravím.
  2. Vezměte mobil, zapněte nahrávání zvuku (diktafon) a nahrajte svoji řeč. Sestříhám, co bude potřeba. 
  3. Soubory mi pošlete (video ve formátu mp4 a audio v mp3) a jen čekejte, až vám ukážu výsledek :-)  

Video výuka může být jedno celé video, nebo - pokud to povaha předmětu dovoluje (a většinou je to lepší) -  rozdělená do jednotlivých dílčích videí. Máme předměty, kdy je výuka rozdělená do dvou video lekcí, ale i předměty se 6 jednotlivými videi. Tohle je na vás, za sebe doporučuji dělení. Je to přehlednější, lépe dohledatelné informace zpětně pro studenty a příjemnější na studium = zvládl jsem jeden blok, hurá!

ZÁVĚR: V KAŽDÉM PŘEDMĚTU BUDE VÝUKA ZPRACOVANÁ DO VIDEA. 

JAK NATÁČET A UPRAVOVAT VIDEA
  • B

    Text

    Každý předmět bude přístupný také v textové podobě.

Toto je pro mě velmi důležité. Dávám přednost vždy textu před videem a vím, že takových lidí není málo. Dnešní mladší generace vyloženě hltají video (proto ho pro ně také děláme :-)), ale mnoho lidí raději čte a učí se podle textu. Např. já jsem kurz Stáni Mrázkové celý prošla jen na textech, videa jsem si nepouštěla, nebo jen když jsem musela. A to je právě myšlenka celé výuky:

  • Dejme videákům video, ať se učí podle něj.
  • A dejme nevideákům text, ať studují podle něho.

Proto druhou složkou samotné výuky je text. Video je přepsané do textu a to tak, že se podle něj dá učit!

Kecací předměty to mají snazší. Tam je text přirozeným nástrojem výuky.

Naučné to mají těžké. Ale jde to. Vím to, sama takové mám a vidím to i u ostatních lektorů. Tam, kde se to zdálo na začátku těžké nebo nemyslitelné, je dnes kvalitní výukový text. 

ZÁVĚR: V KAŽDÉM PŘEDMĚTU BUDE VÝUKA ZPRACOVANÁ TAKÉ DO TEXTU.

DOPORUČENÍ: Napište si textovou podobu předmětu a pak mi ji pošlete ke kontrole a připomínkám. Vždy najdeme nějaké dotahy a vylepšení. A teprve pak začněte natáčet videa. 

Text mi stačí dodat ve word souboru, nasázím ho pak přímo do stránky školy s daným předmětem.

3. ZÁVĚR

  • A

    Co jste se naučili a umíte

    Shrnutí toho, co mají umět, co se naučili, pochopili, co nyní vědí.
    Součástí této části je také shrnutí všech dostupných materiálů k předmětu (pracovní listy, prezentace, shrnutí-taháky, testy, mp3 nahrávky, bonusy apod.).
    Doporučení: čím více materiálu studentům dodáte, tím lépe. Tyhle materiály také uvádím na prodejní stránce v závěru (S předmětem dostáváte) a věřte mi, že když tam toho mohu napsat co nejvíce, je to lákavé a zvyšuje to prestiž předmětu a vám to zvyšuje šanci na prodeje.
  • B

    Rozloučení se

    Béžový obdélník s fotkou a krátkým textem. Líbí se mi, že to výuku pěkně ukončí a působí to velmi mile. Vaším úkolem tedy bude dodat ten text rozloučení.
  • C

    Domácí úkol

    Je povinnou součástí každého předmětu. Ale není povinný pro studenty. Oni ho mohou a nemusí udělat. Ale je to důležitý prvek táhnoucí do praxe. Proto vymyslete pro studenty hodnotný praktický domácí úkol, kde si vyzkouší učené, nebo vypracují nějaký test, pracovní listy apod.
  • D

    Komantáře

    Prostor pro studenty klást otázky.

Takto by tedy měl vypadat každý předmět, mít tuto jednotnou strukturu - tvář. Jak to zpracujete konkrétně (texty, video, pracovní listy, domácí úkoly), to vše je již plně ve vaší režii.

ČTĚTE >>>

Co bude následovat, pokud se na spolupráci domluvíme:

  1. Vytvořím váš medailonek do přehledu lektorů. Budu od vás potřebovat 10 fotografií na šířku a natočené video, ve kterém odpovíte na otázku Proč ses rozhodl/a učit ve Virtuální škole podnikatelské samostatnosti.
  2.  

  3.  Tento medailonek bude také použit na naší školní FB fanpage. K tomu od vás budu potřebovat odpovědi na 2 otázky:
    1) Jak jsi objevil/a svoje téma?
    2) Co děláš a co tě na tvé práci nejvíc baví?
  4.  

  5. Budete uvedeni do naší tajné lektorské FB skupiny, kde spolu komunikujeme, povzbuzujeme se a řešíme různé situace. Je tedy nutné, abyste měli svůj vlastní profil na Facebooku a byli ochotni si mě přidat do přátel :-)
  6.  

  7. Vytvoříte prodejní stránku k vašemu předmětu, popř. více předmětům. Prodejní stránky také mají svou strukturu a rozsah, projděte si některé proklikem ze strany Výuka. Podstatou je vysvětlit na nich, o čem váš předmět je, co se v něm student naučí a proč ho nutně potřebuje a měl by si ho koupit. Prodejní stránky nejsou nijak dlouhé a to z důvodu, že zájemci, kteří si budou procházet nabídku výukových předmětů, nemohou číst třeba 30 sáhodlouhých románů. Jde nám o to je získat a ne odradit. Budu tedy od vás chtít textový podklad pro vytvoření prodejní stránky. 
  8.  

  9. Tyto 4 body budou první fází. Domluvíme si termíny podle vašich aktuálních časových možností. 
  10.  

  11. Dostanete přístup do 3 již hotových předmětů kolegů - do mojí Camtasie, Do Angličtiny Lenky Neubauerové a Syndromu vyhoření Hanky Kučové. Každý předmět je úplně jiný a vy tak máte možnost se podívat, jak to vypadá, načerpat inspiraci apod. Pokud udělíte souhlas s vzájemnou výměnou, tedy že až svůj předmět dokončíte, že do něj dáte ostatním lektorům přístup pro jejich osobní účely, pak dostanete přístup k mnoha dalším know-how a předmětům. Výměna není povinná, v současnosti se do ní zapojilo cca 90 % lektorů. Tedy hned na začátku máte přístup do vzorového předmětu + 3 dalších (což pro představu stačí) a až svůj předmět dodáte a budete-li chtít, dostanete přístup k mnoha dalším. O přístupy do těch 3 předmětů si napište, občas na to zapomínám :-). 
  12.  

  13. Druhou fází bude vytvoření samotného prodejního předmětu. I zde se pokusíme stanovit nějaké termíny - resp. je stanoven termín dodat svůj předmět do 3 měsíců od chvíle, co si "plácneme". Vím, že je to náročné. Každý z lektorů má své podnikání a práci, rodinu, zájmy a musel své předměty vytvořit při tom všem. To jinak nejde. Je potřeba si uvědomit, že to děláte pro sebe a čím dříve svůj předmět vytvoříte a bude moci být v nabídce Školy, tím dříve budete generovat svůj pasivní příjem. Vytvoření předmětu je náročné (potvrdili by všichni lektoři :-)), ale je to jen určitý čas práce a námahy. Pak už jen s minimálním úsilím sledujete, jak vaše dílo pomáhá, mění životy a byznys druhých a vám přináší peníze. Tato fáze je hlavně na vás. Jste to vy, kdo musí vymyslet, o čem ten předmět bude, sepsat si osnovu a vytvořit ho. Vzít to jako prioritu a jít za tím, dokud ho nevytvoříte. Já se na něj budu těšit a budu nedočkavá. Miluji každý jeden předmět, který tu mám a věřte mi, že když získám nového lektora s novou nabídku, nemůžu se už dočkat, až prodej spustíme a dílo se dostane ke studentům. Takže já se v této fázi budu vědomě krotit :-D a nehonit vás. Ale občas se zeptám, jak postupujete a co už máte. Nebojte se mi kdykoliv napsat, když to nepůjde, zaseknete se nebo budete chtít něco konzultovat. 
  14.  

  15. V závěru vyřídíme všechny formality a spustíme prodej vašeho předmětu
  16.  

Otázky, které vás možná napadají:

1.Kolik bude ve Škole lektorů?

Na to není jednoznačná odpověď. Ne v tuto chvíli. Vize je velké stavby s velkou nabídkou předmětů. Aby bylo z čeho vybírat a také, aby se nabídka zbytečně brzy nevyčerpala. Mám představu, že budou stále přicházet noví lektoři, kteří mohou nabídnout hodnotné předměty využitelné v podnikání. Zároveň předpokládám, že stávající lektoři si otevřou časem i další předměty (pokud jim to jejich obor a téma umožňuje a je možné nabídnout další). Zkrátka, vize je velké pestré nabídky, kterou může zajistit jen velký počet lektorů, prostoru pro výuku a lektory je dostatek. Počet tedy nelze říct. Ale lez říct jedno základní pravidlo: spolupracujeme, nejsme konkurencí. Jsou obory, které jsou neskutečně široké a bylo by skvělé mít je obsažené v mnoha dílčích úzce zaměřených předmětech (např. účetnictví, právo apod.) a to ani není v silách jednoho lektora. Takže se pak nic neděje, když na jeden obor je více lektorů, základem toho je ale vzájemná komunikace, spolupráce a dohoda. Pokud bude lektorská nabídka z oboru, který na Škole již zastoupen je, budu určitě přednostně komunikovat s daným lektorem a posuzovat celou situaci individuálně a to s přínosem pro Školu jako celek, tak i současné lektory. 

2. Co když nezvládnu dát výuku do videonávodu? 

Pomůžu vám :-). Doporučím programy, zkonzultujeme možnosti. Lze dodat i třeba jen dílčí elementy - hlasová nahrávka, slidy (obrázky), váš "živý vstup", videa apod. a poskládám vám to v jeden celek. Jsou předměty, u kterých se výuka hůře zpracovává na video, ale i tak je třeba hledat způsoby a zpracovat alespoň část. Některé předměty, které už nyní ve Škole máme, jsou zpracované pomocí slidů a namluveného text a video u nich není až tak stěžejní (není potřeba se dívat), ale bylo převedeno i do mp3 a získalo tak novou audio hodnotu.

3. Chtěl bych si otevřít svůj předmět, ale mám u toho svou práci a nevím, jak rychle bych ho stihl vytvořit.

Všichni máme své práce, byznysy a povinnosti :-) Důležité je vzít vytvoření předmětu v případě, že se na spolupráci dohodneme, jako prioritu v nastávajícím období. Měli byste být schopni vytvořit jeden předmět do 3 měsíců od dohodnutí se na spolupráci. 

4. Proč musím předmět dodat do 3 měsíců? 

Je to jednoduché - aby tu byl nějaký deadline. Čas plyne rychleji, než je nám milé a ani se nenadějeme a měsíc je pryč a na předmětu se nezačalo ani pracovat. Slibujete si zítra, jo, už musím a pak přijdou jiné prioroty a je to opět odsunuto (potvrzeno praxí s ostatními lektory).  Stanovení jasného časového rámce je dobré pro vás, jako autora a tvůrce celého předmětu. Je také důležitý z hlediska závazku. A v neposlední řadě je velmi důležitý pro mě. Na stránce s nabídkou Výukových předmětů jsem zřídila sekci Připravujeme a upřímně, nemůže tam být chystaný předmět třeba půl roku :-). To jsou tedy ty nejhlavnější důvody, proč jsem stanovila tento termín, který je reálný a splnitelný. Samozřejmě můžete svůj předmět dodat dříve, já budu jen ráda. V průběhu tvorby jsem vám kdykoliv k dispozici  ke konzultacím apod. 

 

Prosím od každého z vás jasné vyjádření, jestli je to OK a potvrzení, že do toho takto jdete.

Pokud ano, pak již nic nebrání vlastnímu tvoření. Můžete si přemýšlet, točit, psát, fotit, zkrátka co potřebujete. 

Veronika Mašínová